Malins "Independent Inca"

Efter ett par underbara dagar i den mysiga staden Cuzco, med många koloniala byggnader, så började det riktiga äventyret med Inca ledet! Jag rekommenderar att man stannar i Cuzco minst två nätter för att hinna anpassa sig något till höjdskillnaden innan man ska börja sin vandring! Jag lovar du kommer få en mycket bättre upplevelse om du vant dig lite vid höjden innan du börjar din vandring!

Dag 1
Vi hämtades upp från hotellet i Cuzcu kl 0530 och åkte med buss mot Anderna. Fantastiskt vackert med gröna kullar och i bakgrunden de snöklädda bergen! Vi startade sen på 82 km med våra nya kompisar från bla Mexico, Belgien, Tyskland och Frankrike. Vi hade 13 bärare, en kock och 2 guider. Bärarna får max bära 35 kg/pp men så små som de är så täckte det hela deras rygg upp till en halvmeter ovanför deras huvuden. Jag hade inte orkat en meter med den packningen. Vi gick i lagom tempo de 12 km som hörde till dagen. Underbar utsikt och man kunde sova på sämre ställen!!! Även om vandringen var tuff på grund av höjdskillnaden emellan åt så kunde jag inte annat än njuta av den fantastiska naturen och omgivningen!

Dag 2
Vi började med en vandring på 5 timmar rakt upp till de 4215 meter över havet och det blev det en och annan svettdroppe på pannan. Luften har dåligt med syre så man flåsar som en gammal oxe. Väl uppe på toppen har man en fantastisk utsikt och man känner sig ganska stolt att ha klarat det. Sen är det "bara" att gå nerför igen.... och det kära vänner, känns i knäna! Väl nere på 3800 meters höjd tältade vi igen. Natten blev ganska kall, ca 5-10 grader.

Dag 3
Nu började man känna sig ganska öm i musklerna, men det var bara att sätta fart, för vi hade 17 km att vandra. Först upp ett par timmar och sen ner i ca 5! Vi såg många häftiga Inka ruiner denna dag och härlig natur. När de sista krafterna var slut, var det bara att ta till vandringsstaven och äntligen nådde man läger nummer 3! Här fick man tillgång till en öl och en dusch, och det tyckte vi att vi gjort oss förtjänta av! Här sov vi ett par timmar, för kl 04 väcktes vi för att bege oss till Sun gate för att se soluppgången över Machu Pichu .

Dag 4
var bara 2 timmars vandring till Sun Gate. Vi gick en timme rakt upp i småmörker. Väl uppe väntade vi ca en halv timme innan solen började visa sig och sakta men säkert såg man en helt otrolig vy över Machu Pichu. När vi njutit av utsikten var det en timme ner längst stigen och så var vi framme! Helt fantastiskt bygge! 70% av hela Machu Pichu är intakt, de har bara restaurerat 30%. Häftigt med tanke på att det är byggt på 1300-talet. Efter en väldigt intressant guidad tur av området tog vi tåget tillbaka till Cuzco och sov i 12 timmar. Skönt!!!"

Vill du veta mer från Malin - kontakta henne!

Läs mer om olika turer i Peru