Classic Lombok - Saras äventyr i Indonesien forstätter

Jag hade redan varit på Bali i 2 veckor och surfat, men ville avsluta min semester med något annat och passa på att uppleva lite mer av Indonesien innan jag åkte hem. Eftersom jag reste ensam och inte visste så mycket om Lombok och Gili, i kombination med att jag är en väldigt social person som gillar att ha människor kring mig, så bokade jag en äventyrstur.

Nästa äventyrsresa i Indonesien

Start i Ubud / Bali: Vi var 9 personer i blandade åldrar från hela världen som skulle med på äventyrsresan. Första dagen vi hade mest transportsträcka och man kan säga att det var efter detta äventyret började. Vi bodde på ett enkelt hotell utan Wifi, men ström fanns även varmvatten i duschen så det var ju över förväntan. Nästa dag lastade vi på väskorna på bussen som skulle möta upp med oss senare, och själva tog vi promenaden genom hotellets bakgård som visade sig vara gigantisk och lite som en skog mer, full av örter, kryddor, kaffe, kakao, frukter mm som växte vilt. Vi gick vidare genom risfälten och fick se risodlingens alla stadier längs vägen. Vi stannade till på en plats där riset höll på att slås för att skaka lös riskornen, vi fick prova på själva, och sen fick vi ta en lite paus och äta kokosnötter som en kille snabbt klättrade upp i en palm och skar ned till oss. Fantastiskt gott! Vi gick vidare och hela tiden hade vi den vackra Rinjani-vulkanen i sikte.

Risfält i Indonesien

Det var ingen hård trekking utan flipflop dög bra till vandringen, men när vi kom fram till bussen som skulle ta oss till nästa ställe - ett svalkande vattenfall, så tyckte alla det skulle bli jätteskönt. Vi fick efter en kort tur med bussen promenera längs stenplattor in i djungeln fram till vattenfallet. För en svensk som är van vid kallt vatten var det så klart ingen match att ta ett dopp här, men nog var det bland de kallaste vatten jag provat bada i. Otroligt skönt att få skölja av sig efter vandringen var det, och efter promenaden tillbaka till bussen så åkte vi vidare till nästa destination.

Lokal insyn och Bak Pao-cake

Sara fick både göra och provsmaka lokal Bak Pao-cake

Vi stannade på vägen och åt lunch på en restaurang, och anlände till byn Sapit strax efter det. Här var det inte ett hostel utan homestay, väldigt basic boende, men det var rent och fräscht så det kändes fortfarande över förväntan. Toaletten var bara av typen hål i golvet, och duschen var ett rör rakt ut från väggen med endast kallvatten. Trots detta blev vi varma av det fina välkomnandet vi fick.

Vi bjöds på Bak Pao-cake som visade sig vara en typ av bullar med en jättegod kokossmet inuti, dessa fick vi sedan lära oss baka och sen åt vi upp allihopa eftersom det var minst sagt beroendeframkallande. Dagen efter promenerade vi runt i byn för att se hur folk levde och vi fick träffa massor av byns barn som hade rast på skolan. Alla tyckte det var helt fantastiskt att se vita människor som tydligen inte var så vanligt på Lombok.

Nästa stopp: Paradiset Gili Air

Efter en halvdag i byn tog vi bussen och sen en speedboat över till Gili Air som är den av Gili-öarna som ligger närmast Lombok. Även om vi alla hade uppskattat att få uppleva det enkla och genuina livet på Lombok, och se hur folk levde mm, så spred sig ett leende på allas läppar när vi klev iland i paradiset.

Här väntade sol, bad, bra boende, bra mat, bra utbud av restauranger och pubar, aktiviteter som att hyra cykel, snorklings- och dykutrustning mm. Vi stannade på Gili i 3 dagar och en av dagarna kunde man om man ville hänga med på en 4h tur i glasbottnad båt där man stannade på olika ställen och snorklade och fick se fiskar i alla möjliga färger och former samt sköldpaddor. Helt fantastiskt! Här hade vi kunnat stanna flera dagar till men efter 3 dagar var det dags att åka tillbaka till Bali och Sanur där turen skulle avslutas och där vi bodde en sista natt innan vi skiljdes åt. Sista kvällen åt vi tillsammans och satte oss på en jättetrevlig jazzpub.

Nya vänner på resan

När vi dagen efter skulle säga hej då till alla så kändes det jättesorgligt. Vi var ett jättehärligt blandat gäng och vår guide var helt superb, så det blev helt klart sorgligt. Jag har fortfarande kontakt med flera av de vänner jag träffade på turen och tycker det var perfekt att resa på det här sättet nu när jag var på semester ensam.