Reseberättelse: Jens utforskar Fiji

Ankomst: Nadi

Vi anlände till Nadi efter en tre timmars flygning från Nya Zeeland. Väl på plats var det väldigt enkelt att hitta till Awesome Fijis kontor på flygplatsen. De tog hand om allt pappersarbete och efter ca 30 min kom en taxi och hämtade oss och körde oss till vårt boende för kvällen Smugglers Cove.

Det är ett mindre hotell som ligger direkt på stranden och erbjuder all typ av boende från dorm till lyxigare dubbelrum. Vi spenderade kvällen på hotellet och kollade på lite Fijiansk dans och en eldshow på stranden.

Yasawaöarna

Vi vaknade tidigt på morgonen för att hinna till vår transfer från hotellet ner till marinan. Där var det återigen var en del pappersarbete innan vi fick våra vouchers och kunde gå på båten Yasawa Flyer. Den går dagligen från marinan i Nadi ut till Yasawaöarna. Båten har gratis Wi-fi vilket är väldigt uppskattat då internet är extremt dyrt ute på öarna.

Båtresan ut till Mantaray tog ca 4 timmar och när vi anlände kom personalen ut och hämtade oss i mindre båtar och körde oss in till stranden där de hälsade oss välkomna med musik och dans. Vi checkade in i vårt dubbelrum och njöt av att vara på en Paradisö.

Mantaray

Livet på Fiji är väldigt avslappnat och man känner verkligen hur all stress lämnar kroppen och en behaglig känsla av lugn infinner sig. Mantaray är känt för att mantor (stora rockor) som håller till alldeles i närheten. Är man där under säsong (maj- september) så har man chansen att simma med dessa fantastiska djur som kan bli 7-8 meter stora.

Förutom att kolla på rockor kördes det beach volleyboll på Mantaray, Fiji!

Vi tillbringade dagen med att ligga på stranden, bada i det kristallklara vattnet och snorkla på det rev som ligger precis utanför hotellet. Revet håller absolut världsklass både när det gäller djurliv och kvaliteten på korallerna. På kvällen åkte vi ut med båt för att titta på solnedgången. Vi låg och flöt i gummi-ringar medan solen sakta sjönk över havet. När vi kom tillbaka anordnades en beach volley turnering på stranden.

Korovu Eco Resort.

Vi lämnade Mantaray och hoppade återigen på katamaranen Yasawa Flyer och åkte de ca 20 minuterna till ön Korovu. Ön är väldigt liten och det finns endast en mindre sandstrand. Det finns inte mycket att göra utom att ligga i en hängmatta, bada i havet eller poolen och njuta av paradiset. Dock bör det sägas att maten på denna ö är under all kritik vilket tog bort känslan något.

Coral View

Dagarna flöt ihop och plötsligt var det dags att åka vidare mot nästa ö Coral View. Vi tog båten ca 3 timmar norrut och hamnade på ön Coral View som ligger längst ut bland Yasawaöarna. Vi blev hämtade med en mindre båt och välkomnade på klassiskt Fiji maner med sång och dans innan vi checkade in och visades till vår Bungalow. Den första dagen tog vi det mest lugnt och bokade våra aktiveter för de kommande dagarna.

Dag två började dagen med en välsmakande frukost och när den var uppäten satte vi oss i en mindre båt och åkte mot Blue Lagoon (från filmen Blue Lagoon) där vi snorklade några timmar och matade fiskar. Revet och stranden är precis vad man tänker sig när man hör namnet och lämnar få besvikna. Vi återvände och spenderade resten av dagen med en bok i en hängmatta på stranden.

Sista dagen gick vi upp tidigt för att följa med på ett dyk där man matar hajar. (Har ni dykcert så gör detta dyk) Det var ett av det bästa dyken jag gjort i mitt liv (har gjort närmare 200 dyk). Vi gick ner till ca 18 m och hade med oss en soptunna med kött av olika slag. Vi placerades bakom en lina och guiden simmade fram och började mata hajarna. Vi var helt omringade av olika typer av hajar, allt från ”Bull Shark” till vanliga revhajar. De kom så pass nära att vi ibland var tvungna och att mota bort dem med harpun.

Fyllda av Adrenalin åkte vi sedan tillbaka för att ta båten mot ön Beachcomber

Sandattollen Beachcomber

Beachcomber är en extremt liten sandatoll som inte tar mer än fem minuter att korsa. Ön är känd för sin vilda fest. Dagarna flyter förbi på stranden och på kvällen lever ön verkligen upp till sitt rykte. Baren öppnar tidigt och personalen gör allt för att få igång festen med olika lekar och framåt småtimmarna är festen i full gång.

Slitna efter två extremt roliga festkvällar åkte vi sedan tillbaka till Nadi för en sista natt på Smugglers Cove innan vi flög vidare mot Hongkong.

Tips på upplevelser i Fiji

Vill du läsa mer om att resa i Fiji?
Läs mer här!
Vill du resa och ha en Personlig Reserådgivare?