Reseberättelse - Emmely på gruppresa i Sydostasien

Emmely har börjat resa mer i grupp på senare år och valde till sin resa i Sydostasien att prova på äventyret Indochina Encompassed. Läs vidare om Emmelys intryck av äventyret som tog henne genom Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja!

Att resa är bland det häftigaste som finns. Att få möjligheten att lära känna nya kulturer, människor, mat, religioner, dofter och alla de otroligt vackra platser man besöker är det bästa jag vet. Jag har rest mycket sen jag var lite och ofta ensam.

Att resa i grupp

De senaste åren har jag dock valt att resa mer i grupp för att på så sätt få se ännu mer och känna tryggheten man faktiskt har när man reser med en grupp människor istället för att vara själv. Det är väldigt skönt att överlåta det logistiska till någon annan.

Att resa i grupp och alltid vara omringad av andra människor kan ibland vara ganska jobbigt och det är då viktigt att man sätter gränser för sig själv. Vill man vara ensam så är det ok att gå iväg. Även om det ibland kan kännas lite konstigt för man blir väldigt nära de man reser med. Samtidigt är det väldigt coolt att vara omringad av människor i alla åldrar som är där av samma anledning som du, för att upptäcka världen! Sydostasien är det dock många som åker till för att festa, vilket kanske inte är det jag är mest intresserad av, men då kan jag bestämma mig för att göra något annat.

Kom ihåg att det är din resa och det är du som bestämmer vad du ska göra. När man reser på gruppresor är upplevelsen av resan tyvärr ganska beroende av vilken guide man har, men det är bara din attityd och förmåga att se förbi alla problem som avgör om du tycker om landet eller ej.  Om det är något jag lärt mig så är det att oavsett allt som händer under resans gång så är det upp till dig själv att vara positiv och öppen för allt det man ser och upplever även när saker inte alls går som man planerat, för det händer ganska ofta.

Mot Sydostasien

Efter att ha rest runt i Indien, Hong Kong och Kina begav jag mig mot Indokina för att under en månad resa runt i Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja på turen Indochina Encompassed.

Thailand - här börjar äventyret!

Vi började med att åka på en Klonk tour, en tur på floden i Bangkok och att besöka What Pho Palace och se Thailands största liggande Buddha, 46m lång och 15m hög, den var riktigt imponerande. Efter det tog vi oss till Grand Palace och tittade på en orgie i guld och överdåd. Alla dessa tempel, i olika färger och täckta i guld, prydda med massor med detaljer var väldigt coola. Det kan ibland vara lite svårt att se alla dessa pengar som spenderats på tempel när det finns så många i landet som knappt har pengar till mat för dagen. Samtidigt är det en väldigt stark upplevelse att vara på en kontinent där religion, tro och spiritualitet genomsyrar hela samhället och det är omöjligt att inte låta sig svepas med i denna spiritualitet, även om man som jag är agnostiker, det är väldigt fascinerande och vackert.

Emmely Thailand Bangkok What Pho Palace Buddha

Från Bangkok tog vi nattåget till Chiang Mai där vi bland annat åkte till ett tempel uppe i bergen med utsikt över staden där vi satt och lyssnade på när munkarna mässade, vilken lugnande och själslig upplevelse. Jag hade kunnat sitta där i timmar och bara tittat och lyssnat, det var otroligt vackert.

Emmely Thailand Wat Rong Khun

När vi på vägen till Chiang Kong stannade vid ytterligare ett tempel kände jag att jag inte orkade se ett tempel till, men jag är glad att jag gjorde det, för det var det absolut coolaste tempel jag såg under hela resan, Wat Rong Khun. Det första templet är i silver och representerar vägen från helvetet till himlen, hela området är byggt av Master Chalemchai som ville bygga ett tempel som representerar hans fantasier kring alla olika religioner. I träd hängde det huvuden som föreställde olika monster, Hellboy, Hellraiser, Freddy Kruger etc.

Fina Laos

Från Thailand korsade vi gränsen in till Laos där vi åkte på en slow boat på Mekong river till Luang Prabang. Vilken upplevelse! Jag blev kär vid första ögonkastet! Att glida i tystnad under regnet ner för floden och se de gröna bergen på sidan, dimman som rullade ner för bergen och de små byarna vi passerade var bland det absolut vackraste och mest rogivande jag gjort. En enorm kontrast till den stora och stökiga staden Bangkok. Jag hade gärna fortsatt glida längs floden i dagar, men tyvärr tog det endast 2 dagar för oss att komma till Luang Prabang. Väl där bodde vi på ett mysigt hotell på gångavstånd från stadens centrum. Det var en mycket fin och mysig liten stad med en marknad där man kan hitta det mesta och framförallt många fina sjalar och överkast.

Emmely Laos Luang Prabang Monks

En morgon gick vi upp väldigt tidigt för att vara med och ge mat till munkar som kom från hela staden och tågade längs med gatan i ottan för att få mat från folket. Att sitta där och ge dem mat medan de en efter en gick förbi var inte likt någonting annat jag gjort, vilken stark upplevelse. Att bara stå och titta på denna kaskad av orangeklädda munkar i alla åldrar tåga förbi var obeskrivligt vackert. I Laos åkte vi även till staden Vang Vieng där vi paddlade kajak längs med Mekong floden och sista anhalten var Vientiane, Laos huvudstad. Alla städer vi var i var väldigt fina och mysiga.

Emmely Laos Xiengkhuan Buddha Park

Ett tips i Vientiane är att besöka Xiengkhuan Buddha Park. Det är en liten park full med olika statyer, bland annat en stor liggande Buddha och ett pumpaliknande tempel där man går genom en djävuls mun för att komma in.  Parken ligger ca 1 timmas bilväg utanför Vientiane. Det är ganska billigt att ta taxi dit och det är värt varje krona.

Städer, skräddaer och segling i Vietnam

Vi började i Hanoi, oj vilken vacker och smått kaotisk stad. Bara att gå över gatan är en konst i sig. Som tur var hade jag fått öva mycket på det i de andra länderna jag varit i Asien. Man får aldrig tveka, springa eller vänta på att de ska stanna, utan man sätter ut foten i gatan och går på i samma takt hela tiden. Då väjer bilar och alla dessa hundratals motorcyklar för dig, det är så fort man avviker från takten som olyckor kan inträffa för då hinner de inte reagera. Från Hanoi åkte vi ut på en djonk, en traditionell vietnamesisk båt, i Halong Bay som är full med 2000 kalkstens kullar mitt ute i vattnet. Även om Halong Bay var full med andra båtar och turister var det väldigt lugnt och fridfullt. Det finns sämre ställen att sitta på och ta en drink på och titta ut över solnedgången.

Nästa anhalt var Hue, en liten gammal stad där vi åkte på motorcykeltur för att titta på allt som staden och dess omnejd hade att erbjuda som diverse tempel, rökelse- och hattillverkning, en gammal bro, rismuseum och framförallt den otroligt vackra naturen. Det är något jag varmt kan rekommendera. Att sitta bakom någon som vet hur man kör i den galna trafiken och att bara få fokusera på att titta på allt vackert var helt underbart.

Emmely Vietnam Djonk Sailing Boat Halong Bay

Från Hue åkte vi till Hoi Ann som på många sätt var en av mina favoritstäder. Det är en gammal hamnstad som var centrum för bland annat silkesexport vilket gjort att det dessutom finns hundratals skräddare. Gatorna är kantade med olika skrädderier, restauranger, skomakerier, silversmedjor, marknader etc. Att få kläder, gardiner etc. uppsydda är väldigt billigt och de skickar hem allt. Det är dock viktigt att planera in och prova kläderna minst två gånger, för ibland blir det inte rätt och de måste göra ändringar. Jag sprang som en galning sista dagen, från Yali, en skräddare som sydde upp mina kläder; till en annan som sydde upp mina gardiner; till silversmeden, som tillverkade en massa smycken som jag designat – för att kontrollera och prova en sista gång. Så det tar mer tid än man tror, men det är värt det.  Utanför Hoi An fanns det grottor som vi firade ner oss i. Det var ganska läskigt till en början eftersom vi inte sett hur väggen såg ut och för att vi firades ner oss i grottor (jag är inte så förtjust i trånga utrymmen), men även väldigt kul och adrenalinframkallande. Den sista och djupaste grottan Hell cave, 55m, var väldigt cool och fylld med massor av statyer.

Emmely Vietnam Halong Bay

Sista anhalten i Vietnam var Ho Chi Minh City/Saigon. Staden i sig var väl kanske inte min favorit. Den kändes lite som vilken storstad som helst, Hanoi var betydligt mycket vackrare och mer traditionell. Det som var speciellt med vistelsen i Ho Chi Minh var allt annat vi gjorde, vi åkte på en tur i Mekong deltat och besökte flera av öarna där vi fick pröva lokalt tillverkade kokoskolor, frukter med mera. Det var väldigt vackert att glida omkring på floden omringad av olika typer av kokospalmer. Vi var även på Killing Fields och vid Vietcong tunnlarna som användes under Vietnam kriget där vår guide hade varit delaktig. Att höra hans berättelser omringad av djungeln och på avstånd höra skott från olika maskingevär, som man kunde pröva att skjuta, gjorde att det kändes som om man var där när det hände. Att vara på dessa ställen där några av historiens hemskaste saker hänt, något som ytterligare förstärktes i Kambodja där vi var på S21, ett koncentrationsläger under Paul Pots regim. Att världen blundat och låtit dessa hemskheter få pågå är helt ofattbart.

Legedariska tempel i Angkor Wat, Kambodja

Vi började i huvudstaden Phnom Pehn, en ganska fin stad vid vattnet, men den absoluta höjdpunkten i Kambodja var förstås staden Siam Reap och framförallt templet Angkor Wat som ligger där. Vi kom dit innan gryningen för att se solen gå upp bakom Angkor Wat. Det var helt obeskrivligt vackert. Efter att ha gått runt i Angkor Wat åkte vi till Ta Prohm och tittade på var filmen Tomb Raider spelades in och dessa jättelika träd som omringade tempelbyggnaderna. Vi slutade i Angkor Thom som en gång i tiden var världens största stad, med tempel som ser ut som huvuden, vilka är riktigt coola. När man tittar på alla dessa vackra skapelser som idag är grå/svarta mot den omringande djungeln och tänker på att det denna stad som en gång i tiden var så levande helt och hållet slukades upp av djungeln och glömdes bort under århundranden, fascineras man av hur människan kan skapa något så otroligt vackert.

Emmely Cambodia Ankor Wat Temple

Om det är något jag lärt mig under mina resor så är det att när man kommer till ett av dessa ofantligt vackra platser krävs det mer än ett besök. Så dagen efter när de andra åkte och besökte ytterligare fler tempel åkte jag tillbaka till Angkor Wat och bara satte mig inne i templet och kontemplerade. Det var helt underbart att bara sitta där och förundras av all denna skönhet.

Vad äventyret gav...

Resan i Indokina tog oss till många otroligt vackra platser, byggnader, monument, människor och lät oss prova på mycket väldigt god mat och frukter. Samtidigt som den gav oss en djupare inblick i alla de vackra traditioner och den spiritualitet som formligen genomsyrar livet och vardagen i dessa länder. Resan öppnade även våra ögon för några av mänsklighetens hemskaste perioder.  Det var en väldigt vacker, lugnande, spirituell, hemsk, tankeväckande och samtidigt berikande upplevelse.

Vill du hitta det perfekta äventyret för dig?
Se alla äventyr & upplevelser
Blev du sugen på att sätta ihop din egen resa?