Reseberättelse - Emmely gör China Express

Emmelys resande fortsätter med ett besök i Kina! Här kan du läsa om drömmen som nästan gick i krasch, vacker arkitektur och mat som är helt annorlunda än hemifrån, allt på turen China Express.

När jag reser försöker jag alltid att ta människor och saker som de är, jag försöker vara öppen för nya kulturer och se det vackra i människor och platser. Kina var dock det land jag varit i där det tog längst tid för mig att acklimatisera mig, men sakta men säkert mjuknade jag upp och jag började inte bara se utan även uppleva och ta in allt det vackra i landet.

Beijing – värt ett besök

Beijing, som sägs vara Kinas nutid, är nog inte en stad jag kommer åka tillbaka till även om den hade sin charm. Att stå på Himmelska fridens torg och gå igenom den Förbjudna staden var verkligen en upplevelse. Arkitektur är något som alltid intresserat mig, alla dessa vackra byggnader och objekt som människan skapat är något jag kan titta länge på. I Kina fanns det många vackra byggnader och monument att beundra. Himmelens tempel i Beijing t.ex. var väldigt vackert och att gå genom den vackra parken templet ligger i var en upplevelse i sig.

Aktiviteter i parken i BeijingAktiviteter i parken i Beijing

Parken var full av liv, gubbarna satt och spelade spel, medan damerna dansade eller tränade Tai Chi. Parken är så stor och man kan utan problem spendera en hel dag där. Hutong alley där vi blev runt dragna i vagnar var väldigt fint med dess smala gränder och gamla byggnader.

Kinesiska muren i dimman

Att vara i Kina under regnperioden gör att man inte riktigt vet om man kommer att få se t.ex. Kinesiska muren eller inte. Tyvärr var det så dimmigt när vi var där att man endast såg några meter framför sig. Detta gjorde att jag inte riktigt uppfylldes av dess storhet. Även om känslan av att vara på Kinesiska muren var väldigt cool så hade det tyvärr egentligen kunnat vara vilken mur som helst eftersom vi inte kunde se hela. Så dit känner jag att jag måste åka tillbaka någon dag.

Drömmen om att se Terrakottaarmén

När vi sedan skulle flyga till Xi’an, Kinas förflutna, var det sådana stormar att vi blev sittandes på flygplatsen i 6 timmar utan att komma iväg, alla flyg var inställda. Vår guide ville att vi skulle hoppa över Xi’an och åka direkt till Suzhou, men det vägrade jag och några andra att göra, det var detta vi kommit dit för.  När jag var liten var jag på Östasiatiska museet i Stockholm och såg en utställning med Terrakotta armén. Sedan dess har jag alltid velat se dem och när jag var 18 fick jag 2 soldater som jag har än idag. Så att inte åka dit och se dem i verkligheten var för mig helt otänkbart. Efter timmar av förhandlande fick vi äntligen som vi ville. Vi fick visserligen betala extra för att ta ett tåg dagen efter till Xi’an, men det var värt var enda krona. Att få se dessa statyer som byggdes på 200-talet, och var en del av Kejsare Qin Shi Huangdis mausoleum, var en enormt stark upplevelse. Att de fortfarande finns kvar, även om färgerna har försvunnit, så är de väldigt vackra och detaljrika, och så fascinerande. Delar av gravarna har förstörts av andra kejsare, men i en av gravkamrarna finns det fortfarande många statyer kvar.

Parken: Master Of Nets Garden i Suzhou, Kina Parken: Master Of Nets Garden i Suzhou, Kina

Suzhou var en väldigt fin liten stad, med en vacker traditionell trädgård, The Master of Nets Garden. Inne i trädgården sålde de många väldigt vackra tavlor, jag hade gärna stannat i timmar och tittat på dem alla.

Sist men inte minst - Bästa staden

Den stad jag tyckte bäst om i Kina var Shanghai, Kinas framtid. Det är en stor modern stad fylld med neonljus och vackra höghus. Jag tycker om kontrasten mellan det moderna och det gamla. Vi var på Jade Buddha Temple och såg en konstnär som målade imponerande bläcktavlor med baksidan av handen. Yu Yan Garden market, en fin gammal marknad med massor av affärer, är även den värt ett besök. Vi såg en imponerande akrobat show, var uppe i Shanghais högsta byggnad som ser ut som en kapsylöppnare, min favorit byggnad var dock Pearl Tower, vi var på zoo och såg en väldigt trött panda och en massa andra vackra djur och sist men inte minst åkte vi världens snabbaste tåg till flygplatsen som går i 450km/tim.

Emmely favoritstad i Kina: ShanghaiEmmely favoritstad i Kina: Shanghai

Maten i Kina något helt annat än hemma

Maten i Kina är ingenting som den kinamat vi har i Sverige, jag har aldrig tyckt om det som finns här, men i Kina fanns det mycket väldigt god mat. Ett tips är dock att man tittar noga på den mat man får, speciellt om man är vegetarian, för både kyckling och fisk verkar vara vegetarisk i Kina. Jag började äta en ”vegetarisk nudelsoppa” och upptäckte inte förrän jag tuggade att det fanns miniräkor i den. Bubbel te är något som jag faktiskt först provade på Irland, men som jag verkligen fastnade för i Kina. Det är ett lite roligare alternativ till vatten och te. Te med olika smaker, antingen kallt eller varmt, och med olika typer av toppings i form av smaksatta gelébubblor.  Min favorit är grönt lycheete med lycheebubblor.

Undrar du vilka andra äventyr som finns i Kina?
Se alla äventyr här
Vill du veta mer om att resa i Kina?