Resevillkor

Nedan följer våra allmänna villkor för resor bokade över telefon, mejl eller i butik.

Kundens skyldigheter
Det är ditt ansvar som kund att lämna korrekta upplysningar om namn, ålder och t.ex. var studier bedrivs. Det är viktigt att namnet är identiskt med uppgifterna i passet. Om felaktigt/felstavat namn eller fel ålder har angivits vid bokningstillfället tar KILROY ut en avgift på minst SEK 1500 för att täcka flygbolagets kostnader vid omskrivning av biljetten, samt serviceavigft. Detta förutsatt att det går att ändra biljetten enligt flygbolagets regler, många flygbolag accepterar inte namnändringar.

Du har också ett ansvar att läsa igenom dina resehandlingar i samband med beställning av resa och kontakta resebyrån om något är felaktigt. Observera att inte alla flygbolag inkluderar måltider eller incheckat bagage i flygpriset, detta kan även gälla på längre sträckor.

Resehandlingar – E ticket

Du ska ha fått ett e-postmeddelande som bekräftar din resa, med en resplan och ett ”e-ticket receipt”. För att skriva ut dina flyg biljetter och ha koll på din resplan, logga in på Tripcase. Gå in på Tripcase.com eller ladda ner appen. Viktigt är att du har använt samma email adress när du skapar en användare på Tripcase som vid bokning med Kilroy.

TripCase

TripCase gör det enkelt att organisera alla dina reseuppgifter på en plats. Flyginformation, ändrade avgångar, förseningar, kartor och annan destinationsinfo. Du kan logga in på TripCase på din dator, surfplatta eller smartphone. 

Perfekt för att hålla dig uppdaterad om din resa. 

Återbekräftelse av Flyg

Det är inte nödvändigt att återbekräfta din biljett, men vi rekommenderar starkt att du regelbundet kontrollerar din resplan på TripCase eftersom flygbolagen ofta ändrar på avgångs-och ankomsttider. Alla tider på resehandlingarna är lokala tider.

Om du inte kontrollerar din tidtabell kan det leda till att du missar ditt flyg och eftersom de flesta biljetterna inte återbetalas kan det sluta med att du måste köpa en ny biljett. Om en tidsändring av flyget orsakar problem för er, kontakta alltid KILROY för hjälp.

”No show” outnyttjade resor etc.

Om kunden inte dyker upp vid avresan, eller inte utnyttjar delar av sin köpta resa, kan KILROY inte återbetala något för outnyttjad service. Samma sak gäller om kunden saknar giltiga resehandlingar som tex. pass, visum, vaccinationer etc.
Vid bokning av flera olika sträckor i samma biljett kan flygbolaget avboka framtida sträckor av biljetten om kunden inte dyker upp på sina reserverade flygningar.

Check-in

De flesta flygbolag erbjuder dig möjligheten att i förväg checka in och boka sittplatser online via sin webbplats. Detta kan vanligtvis göras från 3 dagar till 22 timmar före avgång. Kontrollera vad som gäller för incheckning online med dina berörda flygbolag.

Vid check-in behöver flygbolaget din bokningsreferens. Då är det  är inte din "KILROY referens" utan flygbolagets referens (Airlines reference) som gäller och de hittar du på din bifogade resplan eller i TripCase.

Vi rekommenderar att du är i god tid på flygplatsen före din avresa. Det kan vara långa köer till säkerhets och passkontroll: du måste vara incheckad och ha lämnat ditt bagage senast - inom Europa: 1,5 – 2 timmar före avgång, utanför Europa: MINST 2 timmar före avgång och Mellanöstern: MINST 2, 5 timmar före avgång.

Bagage

Kontrollera alltid din tillåtna bagagevikt innan avresa, vikterna kan variera beroende på flygbolag och destination. Denna information hittar du bäst på flygbolagens egen hemsida. Den tillåtna bagagevikten som ingår i din flygbiljett hittar du i bifogad resplan. Önskar du ha med extra- eller specialbagage kontakta oss eller flygbolaget direkt.

Ändring av flygbiljett

Många av våra biljetter är ändringsbara mot en avgift. Ändring av din resa innan avresa görs av det kontor där du ursprungligen bokade in resan. Ändring av din resa när du lämnat Sverige görs lättast via vår support på kilroy.se. Du kan självklart även kontakta din personliga reseexpert för att få hjälp under våra öppettider.

KILROY´s supportavdelning som gör biljettändringar efter avresa har öppet måndag till fredag kl. 08.00-17.00. Ombokningsförfrågningar som tas emot efter kl. 17.00 en fredag kommer inte att besvaras förrän efterföljande måndag. Vi vill be dig att fylla i formuläret minst 72 timmar innan din planerade avgång så att vi hinner ändra din biljett i tid.

Behöver du avboka din flygresa under helg utanför våra öppettider behöver du även meddela och avboka din flygresa direkt hos flygbolaget, för att du ska ha möjlighet till återbetalning.

Avbeställningsskydd flyg

Vid bokning av flyg erbjuds du alltid ett avbeställningsskydd. Vi erbjuder två olika avbeställningsskydd beroende på biljettyp. För avbeställningsskyddet gäller följande regler:

  • Avbeställningsskydd Flexible – Flyg 
    Du kan avboka oavsett orsak 24 timmar innan avresa från Skandinavien, hos något av våra KILROY-kontor.  Detta förutsatt att det är under våra öppettider.
  • Avbeställningsskydd Basic – Flyg  
    Du kan avboka senast 24 timmar innan avresa, hos något av våra KILROY-kontor under våra öppettider. För återbetalning krävs det giltigt läkarintyg samt att det är en akut sjukdom eller ett olycksfall i samband med avresa. Läkarintyget gäller för dig, ditt resesällskap samt närmast anhörig (mor, far, syskon, sambo, barn).

Om du har tecknat KILROYs avbeställningsskydd, Flexible eller Basic är det nedan avbokningsavgifter angivna i svenska kronor som gäller.

Flygpris Självrisk
(förloras vid avbokning)
Avbeställningsskydd

- 5000 500 200
5001-15000 1500 300
15001-25000 2000 500
25001- 2500 700

*Avbeställningsskydd, bokningsavgifter och ev. internationellt student- eller ungdomskort återbetalas inte vid avbokning. 

Avbokning övriga produkter (hotell, bil & äventyr/upplevelser)

Vid bokning av arrangemang  erbjuds du alltid ett utav våra avbeställningsskydd. För avbeställningsskyddet gäller följande regler:

  • Avbeställningsskydd  6 %
    Du betalar 6 % av det totala produktpriset och kan avboka fram till avresa från Skandinavien med giltigt läkarintyg, (akut sjukdom eller olycksfall inom familjen)). Ingen självrisk – alla pengar tillbaka. 
  • Avbeställningsskydd 10 %

Du betalar 10 % av det totala produktpriset och kan avboka innan delarrangemang påbörjats under resan med giltigt läkarintyg, (akut sjukdom eller olycksfall). Ingen självrisk – alla pengar tillbaka

Med avbeställningsskydd
Du har valt ett avbeställningsskydd men har inte ett giltigt läkarintyg. I dessa fall gäller de olika leverantörernas avbokningsavgifter.

Utan avbeställningsskydd
Du har valt att inte ta ett avbeställningsskydd. I dessa fall gäller de olika leverantörernas avbokningsavgifter samt en självrisk enligt nedan.

Produkt Självrisk vid avbokning innan avresa
från Skandinavien
Äventyr/upplevelser 1500 kr/bokning och person
Bilar/husbilar 1000 kr/bokning
Hotell 500 kr/bokning (vid sovsalsboende/person)
Working Holiday-visum 500 kr för WHV-paket, 800 kr för endast visum
ISIC/GO25 Återbetalas aldrig
Reseförsäkring 250 kr

                           

Återbetalning av Gouda försäkring vid tidigare hemkomst hänvisas direkt till Gouda som tar en avgift på SEK 150. Du måste ha ett boardingpass för att styrka tidigare hemresa.

Övriga avgifter som bokningsavgift, avbeställningsskydd, konkursförsäkring etc. återbetalas aldrig.

Internationellt student- eller ungdomskort 

Du som reser på en biljett som kräver ett Internationellt student- eller ungdomskort måste ha med dig kortet på resan. Du måste på begäran av flygbolaget kunna visa ditt giltiga ISIC/GO25 kort tillsammans med giltig legitimation.

Kortet beställer du av KILROY´s reseexperter i butik/ telefon eller på vår webbplats. Du får kort efter beställningen ett mejl med information hur du ska ladda upp en bild av dig själv till kortet. Så snart vårt servicecenter har godkänt din bild får du per mejl ditt tillfälliga KILROY kort som du kan använda tills du får det riktiga kortet med posten, inom 7-10 dagar efter beställningen gjorts.

Pass, visum och vaccination

Du ansvarar själv för att du har ett giltigt pass, nödvändiga viseringar och vaccinationer. En del länder kräver att ditt pass är giltigt i minst 3-6 månader efter hemresan. Visuminformation inhämtas hos respektive lands ambassad.

Skatter och avgifter

En del skatter ingår i biljettpriset, vissa skatter betalas lokalt på flygplatsen vid avresan. Var beredd på att skatter kan höjas med kort varsel. Det är därför bra att kontrollera uppgifterna lokalt på plats.

Försäkringar

  • Reseförsäkring   
    Vi rekommenderar alla våra kunder att teckna en reseförsäkring. Har du råd att resa – har du råd att försäkra dig!

Vi använder Gouda reseförsäkring, en special designad reseförsäkring för dig som både vill vara aktiv och känna dig säker på din resa.

  • Konkursförsäkring
    Har du tecknat en konkursförsäkring och flygbolaget går i konkurs får du värdet av dina oanvända flygsträckor återbetalade.

Vid kriser och katastrofer

Informera familj och släktingar i Sverige om din situation, berätta var du befinner dig, var du kan nås och om du behöver hjälp av något slag. Det är även att rekommendera att man går in och läser på UD:s hemsida för mer information om avrådan och hjälp på plats.

Reklamationer

Har du klagomål gällande den tjänst/produkt du har köpt hos KILROY vill vi gärna att du kontaktar oss. Försök därför alltid att dokumentera så mycket som möjligt och gör tydliga, skriftliga rapporter med relevant fakta. Kom ihåg att spara boardingkort och kvitton. Det förenklar och skyndar på hanteringen av ärendet. De flesta problem kan lösas under resan, ju tidigare desto bättre. Medan andra fall som tvister, måste beslutas efter att resenären kommit hem. Vi vill då ha en skriftig reklamation inkommen senast 1 månad efter hemkomst Om du redan har kontaktat oss och inte är nöjd med KILROY´s hantering av ärendet kan du gå vidare med ditt klagomål till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden eller The European Commission’s Online Dispute Resolution

Tystnadsplikt

Vi har tystnadsplikt gällande din resa. Detta innebär att vi inte lämnar ut uppgifter om tider och resplan till någon annan än resenären. Du kan dock dela med dig av din resplan genom att dela Tripcase med dina anhöriga så att de kan följa dig under resans gång.

Trevlig resa!

Contact