Trekking i Chiang Mai

Detta är verkligen ett kanonbra, billigt och spännande sätt att få se mer av själva Thailand än bara stränder. Resan börjar med ett natt tåg från Bangkok - Chiang Ma. Tänk på att de flesta går och lägger sig vid åttatiden på kvällen så det är inget "partytåg". Ät gärna middag på tåget - konduktören tar upp beställningar och maten serveras vid platsen - gott! Även frukost finns att beställa - den var inte lika kul. Det finns gott om sitt och sängplatsutrymme, undersängen är lite större än överslafen. Tåget avgår vid 18.00 och kommer fram till Chiang Mai vid 06.50. Denna dag har man helt fri på egen hand att utforska Chiang Mai. Hotellet här var fräscht och det fanns pool.

Tidigt nästa morgon började vi med en bilfärd till vattenfallet "Mok Fa" där vi badade. Sedan reste vi vidare till några varma källor "Bape". Efter detta var det dags för lunch och sedan började trekkingen. Vägen går uppåt, neråt, uppåt...... Så blir man lätt åksjuk bör man ta en tablett på morgonen:=)

Första byn vi rastade i (= vattenpåfyllning) hette "Pong Noi". Efter den så vandrade vi vidare mot "Mei Ma Nai"  där vi övernattade. Vi åt middag i en hydda medan regnet öste ner och det blixtrade och dundrade i hela djungeln. Kanon mysigt faktiskt.

Dagen därpå fortsatte vi till elefantlägret "Pangpaka" efter frukost. Där fick vi sedan sitta två och två för att färdas vidare genom djungeln och floden på elefantryggen. Vilken upplevelse!

Frodig regnskog att trekka i

Kom fram till flottlägret "Pong Nei" där vi fortsatte vår tur på hemmagjorda bambuflottar nerför floden forsande vatten. Var beredd på att bli blöt! När flottfärden var slut serverades lunch och det bar sedan av åter mot Chiang Mai med bil - en resa på ca 2 timmar.

Att tänka på och ta med

Vid regnsäsong kan det bli ganska kladdigt och lerigt så tag med regnkläder och kängor. Andra bra saker att ta med är ficklampa (det blir kolmörkt!), toapapper, örngott, myggmedel, strumpor och varm tröja (natten kan bli kall).

Vill du veta mer? Kontakta KILROY!

Läs mer och boka trekking i Thailand