Reseberättelse: Malin på roadtrip i USA

6 dagars roadtrip - here we go!

Efter en veckas resande på östkusten i USA flög jag över till Seattle där jag mötte upp två kompisar för en sex dagars roadtrip. Vår plan var att resa genom Washington State ner till Oregon och besöka bland annat Crater Lake, därefter vidare till Kalifornien för att sedan skiljas åt i San Francisco och fortsätta våra resor på olika håll.

Att ta sin tid i Seattle

Vi möttes upp på hotellet Best Western, som låg alldeles bredvid Space Needle samt promenad avstånd ner till vattnet och Pike Market place, eftersom vi bara hade en dag här innan vi skulle hämta ut vår bil så var det mycket mark att täcka under en dag! Jag gillade verkligen Seattle och skulle absolut kunna resa tillbaka hit men har man kort om tid så skulle jag rekommendera 2 dagar i alla fall.

Space needle - Seattle by night :)

Starbucks-junkie som jag är...

Vi gick ner till vattnet och hade turen att se sjö lejon, sälar och havs örnar på en och samma gång, häftigt! Där efter gick vi bort till Pike Market, en stor lokal marknad med bland annat färsk fisk, skaldjur, grönsaker och massa annat smått och gott. Vid Pike Market place ligger också den första Starbucks-cafet som öppnades 1971, Sturbucks-junkie som jag är var ett besök där ett måste! Efter en lunch uppe på en takterrass så vandrade vi bort till Pioner Square, som är det gamla delarna av Seattle. Här fanns bland annat en ”undergrown tour” man kunde ta men vi skippade detta pga tidsbrist och annars fanns inte så mycket att hämta i dessa delar av staden tyckte jag… På eftermiddagen begav vi oss tillbaka mot hotellet för att hinna med en drink uppe i Space needle innan skymningen. Det var häftigt att se Seattle både i dags ljus och sedan även efter solen gick ner:=).

Uppgradera hyrbilen - tänkt på det innan!

Dagen efter hämtade vi ut vår lilla hyrbil men bestämde att uppgradera till en lite större även fast det var mycket dyrare att göra på plats än om vi tänkt på de innan, ja ja alltid lär man sig något.

Vi drog från Seattle mot Portland, som vi hört var en häftig stad, där stannade vi för natten och var mest ute och käkade bara. Kan absolut tänka mig att Portland är en häftig stad att stanna i ett par dagar, mycket studenter och en rätt hipp stad men vi drog vidare mot Oregon och Crater Lake i sikte redan nästa morgon. Tre tjejer som inser att man i Oregon inte behöver betala någon skatt på det man handlar, var vi ju bara tvungna att ge Portland Outlet mall några timmar av vår tid innan vi drog vidare:=). Inhandlades en hel del kläder, skor, klockor och I-pads där kan man säga:=).

Roadtrip USA - Malin åkte Seattle-San Fransisco

Fantastiskt och superbilligt boende vid Diamond Lake

Eftersom vi valde att lägga några timmar på shopping, samt att vi visste att det skulle va rätt dyrt att bo vid Crater Lake så började vi leta boende på vägen dit. Vi hade världens tur och hittade ett litet ställe vid Diamond lake som var helt fantastiskt och superbilligt pga. lågsäsongen just då:=).

Diamond Lake, ligger ca 1 timme från Crater lake och ca 4 timmar från Portland! Perfekt på sommaren med en vacker sjö omringad av bergs toppar och skog. Dagen efter drog vi vidare till Crater lake, som var otroligt vackert men inte fullt åtkomligt pga säsongen. Bästa tiden att resa hit för att tex vandrar osv är våran sommar, men det var absolut värt ett dags besök även i maj månad!!! Otroligt vackra vyer och vi spenderade några timmar här med att bara vandra runt och så klart ta alla obligatoriska foton :=).

Fanstastisk utsikt över Crater Lake

Nästa mål: Redwood National Park, Kalifornien:

Nästa mål var Redwood National Park, Kalifornien. Från Crater Lake till gränsen för Kalifornien var det ca 4 timmars bilfärd och vi blev rätt sena in i Kalifornien så tog in på ett motel för natten någonstans mitt ute i ingenstans :=). Redwood National Park är en rätt lång sträcka runt kusten i Kalifornien och man kan välja att åka motorvägen istället för the senic route om man tröttnar på alla de gigantiska träden! Väldigt häftigt att ha upplevt, man känner sig rätt liten när man är på tex Avenues of the gigants kan man säga.

Efter alla stora häftiga träd av slutade vi med en natt i Napa valley, besökte vingårdar på egen hand, åt god mat och drack massa goda viner. Rätt dyrt i Napa så det blev det bara en natt innan vi drog vidare till San Francisco som var vår slutdestiaton på denna resa:=).

Vill du ha mer info om roadtrips i USA - Hör av dig!

Läs mer om att resa i USA!