Reseberättelse - volontärarbete i Sydafrika

Läs om systrarna Johanna och Linnea som bestämde sig för att åka och volontärarbeta i Sydafrika med KILROY på volontärprojektet Hartees Wildlife Rescue Center. Här fick de göra allt från att mata djuren, utföra vägarbete och promenera med lejonen.

Årets stora event om utlandsstudier

19 SEP i STHLM
Har du den minsta tanke på studier, praktik, volontärarbete eller jobb utomlands är detta eventet du inte bör missa! Mingla, gå på föredrag och tävla om fina priser. Än finns platser kvar, registrera dig gratis för att delta.

Hartees Wildlife Rescue Center

Vi är två systrar som ville ut och resa tillsammans. Tidigare hade vi varit iväg på olika håll i både Asien och Australien och ville nu åka någonstans där ingen av oss hade varit innan. Vi vände oss till Kilroy och gjorde tillsammans med dem upp en resplan för fyra veckor. Vår resa började med åtta dagars safari som slutade i Johannesburg, inte långt ifrån volontärarbetet i Hartbeespoort.

Kom nära Sydafrikas djurliv i Sydafrika på safari!

Ankomst till farmen

Vi blev hämtade på hotellet i Johannesburg och efter en timme var vi framme på farmen Glen Afric Country Lodge. Vi blev väl mottagna av både personal och andra volontärer. Alla volontärer bodde tillsammans i ett hus nere på gården medan hotellet och restaurangen låg uppe på kullen. Vi hade ett eget sovrum men delade kök och badrum. Grupperna ändrades alltid, det fanns alltså inga bestämda dagar för när man kunde komma eller gå. Det gjorde att det alltid fanns någon som kände till rutiner och kunde ta hand om de nya volontärerna. Vi hade även tre projektledare, Les, Beinet och Cosmos, som alltid jobbade med oss och fördelade arbetsuppgifterna.

Rutiner och arbetsuppgifter

Varje morgon klockan 07.30 samlades alla volontärer för att städa i stallet hos hästarna, elefanterna, zebran och åsnan. Efter det hade vi frukost i restaurangen. Restaurangen stod för frukost, lunch och middag som vi fick välja från en meny. Efter frukosten varierade alltid arbetsuppgifterna, det kunde vara allt från att mata djuren, ogräsrensning, vägarbete, städa i gårdarna och promenader med lejonen. Arbetsuppgifterna hade väldigt stor variation, ibland var det lätt men ibland var det även hårt arbete och kanske lite obehagligt, men trots detta var det alltid roligt. Dagarna var alltid planerade så att de innehöll både lätta och hårda uppgifter. Lunchen var oftast mellan 12 och 14, då passade vi alltid på att ligga vid poolen och äta glass.

Systrarna Palmgren fick gå på elefantpromenad när de volontärarbetade i Sydafrika!

Elefantpromenader och vardagsliv

Varje vecka fick vi möjlighet att gå på tre elefantpromenader, där vi fick integrera med elefanterna och lära oss om dem. Det var fascinerande att se hur så pass stora djur kunde vara så lugna och ha så stor personlighet. En gång i veckan var det utsatt på schemat att åka iväg på en aktivitet. Vi fick själva välja vart vi ville åka och Les följde med oss. Första gången åkte vi till en stor marknad med massor av små stånd. Det var egentligen först då vi var ute i ”vardagslivet” i Johannesburg. Les förklarade hur vi skulle bete oss och förhandla med säljarna, det resulterade i många bra fynd!

Känslan av att göra skillnad

De roligaste upplevelserna var närkontakten med alla djur och hela erfarenheten att få vara i en miljö som inte liknade vår vardag hemma i Sverige. Vi fäste oss speciellt vid två 6-månaders lejonungar som hette Sheeba och Sasha som vi kunde leka med när vi ville. Vi gillade känslan av att göra någonting bra, även om det inte var så avancerat så gjorde man ändå alltid något för djurens bästa. En annan bidragande faktor till att vi trivdes så bra var sammanhållningen mellan volontärerna och personalen. Det obehagliga vi fick uppleva var att få se livets gång, att de djur som fanns på farmen var köttätare och vissa djur måste offras för att andra ska få leva. Det man ska tänka på när man åker på ett volontärarbete är att det inte är semester, man är där för att jobba. Du har ledigt en dag i veckan då du själv får disponera din tid. Trots att det är hårt arbete med tidiga morgnar hade vi roligt varje dag med nya och spännande arbetsuppgifter.

Minne för livet

Vi tillbringade två veckor på farmen, vi hann uppleva allt vi ville men det var ändå lagom för att vi inte hann tröttna. Andra volontärer var där allt mellan en vecka och två månader, men för oss räckte två veckor. Vi skulle dock kunna tänka oss att åka till en annan farm efteråt så man kan se både skillnader och likheter, men även för att få uppleva nya miljöer.

Lejonungarna Sheeba och Sasha 6-månader gamla på volontärprojekt i Sydafrika

Den här resan har gett oss unika upplevelser och erfarenheter som vi kommer ha nytta av och bära med oss hela livet! Vi skulle utan tvekan göra om resan och vi vet att vi någon gång kommer tillbaka till detta underbara land.

Mer om volontärprojektet systrarna Palmgren var på

Systrarna Palmgren bygger staket på volontärarbete i Sydafrika

Johanna och Linnea volontärarbetade i Sydafrika

Om du är nyfiken på att se mer volontärarbete i Afrika, i andra länder:

Vill du veta mer om att volontärarbeta i Sydafrika?